…із доповіді заступника з НВР ЗШ І-ІІІст.№ 2 м.Гайворон Янишиної В.М.
Робота з обдарованими дітьми
Обдарованість дитини... Що це таке?
Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не
тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому
суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями
забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен
учитель часто запитує себе: “Як знайти та визначити обдарованість?”. Адже через
свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі
інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.
Визначення обдарованості надзвичайно важливе, від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Визначення обдарованості надзвичайно важливе, від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати
ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення
обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження,
вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані діти?
• Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
• Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
• Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
У навчальній
діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому
підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи
з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх
оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
• Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
• Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
• Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
• Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
• Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
• Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
• Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
• Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
• Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
• Орієнтація на потреби дитини.
• Максимальне розширення кола інтересів.
• Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
• Ускладнення змісту навчальної діяльності.
• Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
• Орієнтація на потреби дитини.
• Максимальне розширення кола інтересів.
• Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
• Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
• Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
• Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
- Збагачувати
навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
- Працювати
диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
- Стимулювати
пізнавальні здібності учнів.
- Приймати
зважені психолого-педагогічні рішення.
- Аналізувати
навчально-виховну діяльність — свою та класу.
- Добирати
й готувати матеріал для колективних творчих справ.
Завдання
педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б
просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно,
нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах
освітнього процесу».
Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає
можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в
одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні
досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді
діяльності.
За якими
напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
1. На уроках
— індивідуальна диференційована робота.
2. Позакласні
заходи у межах предметних тижнів.
3. Предметні
заходи у класі із запрошенням батьків.
4. Участь
учнів 1-11-х класів у конференціях із захистом
навчальних проектів,науково- дослідницьких робіт
,презентацій
5. Участь в
олімпіадах різного рівня.
6. Участь у творчих
конкурсах різного рівня
7. Традиційні свята — особлива форма роботи з обдарованими дітьми, оскільки
в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності,
безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички,
розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й
літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і
наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до
співробітництва з педагогами й кропіткій роботі із самовдосконалення.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
Як наслідок перемоги учнів в
конкурсах,олімпіадах, МАН: Квашук К.,Тихевич І., Герасименко В., Костенюк В., Бевз В.(районний та
обласний рівень)
Немає коментарів:
Дописати коментар